söndag 27 januari 2008

PÅSALBUM instruktion

På allmän begäran kommer jag nu att försöka förklara hur man gör ett påsalbum! Egentligen är det ur-enkelt, så jag hoppas att jag inte kommer att krångla till det för er!
Det är bara en vikning som behövs och sedan kommer det roliga att dekorera de sidorna!

OK! Så här gör du:
Du behöver en påsen ( åt det avlångare hållet!! Denna är från Panduro, men använd den påse du gillar!)
Lägg påsen med botten uppåt!
Nu kommer vikningen. Vik vänster kant(med påsens botten) till höger( påsens öppning). Nu har vi kommit till dekorationen av albumets sidor!

Framsidan är det som är upp efter att du vikt påsen! Här ser du framsidan och det som kommer att bli baksidan på albumet!  På det albumet som jag gjorde ( förra inlägget i bloggen) valde jag att ha en "rygg" till  albumet - när jag hade dekorerat alla sidorna fäste jag en rygg med häftklammer - som också stabiliserade albumet lite! Det går säkert att använda brads, öljetter, sy, m.m., för att fästa ihop ryggen!
Här har jag vänt upp insidan, den består av 2 sidor med första sidan tvådelad. A-delen är påsens botten och B-delen är påsens sida.
B-delen är delvis skymd av A-delen. Mellan A och B finns en liten sträng av påsen som man kan använda till dold journaling eller bara dekorera för att det är trevligt.
Insida 2 är hel och mellan insida 2 och baksidan finns plats för 2 st dolda kort!
Här ser ni plats för första korten i ett av vecken...
...här är det andra vecket man kan placera ett kort i! Man behöver inte ha två kort, det räcker med ett om man vill!

Nu önskar jag er lycka till! Det finns massa sätt att dekorera era album och det får ni själva klura ut! Goggla påsalbum och nu får några idéer! 

5 kommentarer:

Lisbet sa...

Tack för informationen, Så smart - kan jag också göra påskort.

Anonym sa...

Vilken rolig idé! Och du hade verkligen gjort ett superfint påsalbum själv i inlägget nedan. En härlig dos inspiration för mig =)
kram

Anonym sa...

vilken toppen ideé... :)

Anki sa...

Tack för beskrivningen, och för påsen. Beskrivningen var busbra och jag förstår precis. Så nu är det väl bara att börja då!

Detta känns som ett perfekt alternativ när man vill ge någon lite mer än ett kort, men inte ett helt vanligt album.

kram från Anki

Anonym sa...

Älskar dessa påsalbum. Så enkla och snabba att fixa till på olika sätt.
Håller på med ca 45 stalbum samtidigt. Gör ett var till barnen i min sons och min dotters klasser. Dessa kommer att följa dem från förskoleklass till sexan ungefär. Jätte-projekt kan tyckas, men det blir bara 2-3 bilder/år och barn.
Kram, Sophia