onsdag 3 december 2008

Taggtrådskort -tutorial

Har tittat runt på några bloggar och sett fina taggtråds-kort men inte hittat någon tutorial! Jag är väl inte den fulländade pedagogen - men jag tror att jag åtminstone kan ge er en hint om hur ni kan göra den perfekt när ni försöker!

Jag använde 3 st 6"x8" cardstock plus papper till att dekorera kortet.
Dela ett av dem på hälften - alltså 2st 6x6" som blir fram och baksidan.
Andra papperet bigar du så att du får 8 st lika stora delar.  Det är en smaksak hur breda delarna ska vara - jag tog dem 1" breda. Så jag skar mitt papper i 6x8". Då blir dragspelet lika högt som fram och baksidorna - jag tror att det bli snyggare om dragspelet är lite lägre. Nästa kommer jag att göra 5,5"x8".
Nedan ser du dragspet med "8delar" och kortets fram och baksida.
Det tredje papperet använde jag till att göra tags. Jag använde mig av min QK tag nesting die och stansade 9 st tags. 6 vita och 3 gröna. Ta dragspelet och lägg den sidan som har "3 toppar" uppåt. Mät upp mitten på dragspelet, markera sätt fast tagen. Fäst tagsen på "toppens" vänstersida, börja från höger så är det mer lättarbetat!Här har jag fäst andra raden och påbörjat den tredje. Jag placerade tagsen på andra raden på mitten av det utrymme som fanns ovan den gröna raden - lika med den tredje. Mät om du inte litar på ditt ögonmått. De "vita" tagsen ska peka åt vänster -så de ska fästas på "toppens" högra sida.
När du fäst alla 9 tagsen så fäster du dragspelet med tags på fram och baksidan. Eftersom du fäst tagsen på de 3 "topparna" - så du har två enkla flikar kvar att fästa dragspelet på fram och baksidan- Jag fäste dragspelet ungefär 1 cm in på kortet.
Nu är det dax att dekorera och dölja skarven mellan dragspel och fram och baksidorna. Nästa kort som jag gör som inte är en tutorial så kommer jag att dekorera tagsen innan jag fäster dem och fram och baksidan kommer jag att dekorera på utsidan innan jag fäster dragspelet!
Insidorna fäster man efter man limmat ihop dragspelet med sidorna.
Så här blev mitt resultat!


Framsidan:


4 kommentarer:

Susanne H / snuffehar sa...

Men, vad fint! Vad duktig du är!!

BellaMio sa...

Åh, sicken go vän du är, som knåpat ihop denna!!!

TACK, så jättemycket!!!

Fint blev det ju oxå :)

Anonym sa...

ojoj vad fint vart hittar du spesialvikningar?

lillis70 sa...

Tack för en jätte bra beskrivning!
Det här kortet ska jag faktiskt ta och testa!